Din prima clipa a existentei sale, universul este in continua schimbare. La fel sunt si lumea in care traim, societatile pe care le conturam, vietile pe care le avem.

Transformarea inseamna progres sau progresul presupune transformare, dar oricum ar fi, nu ne putem impune o amprenta considerabila asupra fortelor motrice care schimba mersul lucrurilor.

Sigur, orice piesa din puzzle conteaza, dar imaginea de ansamblu se poate subintelege si atunci cand este conturata doar vag.

Traim intr-o societate consumerista pe care nu o putem influenta decat intr-o mica masura si, de cele mai multe ori, numai in raza existentei noastre restranse. Acest lucru nu este, insa, putin.

Dar prima conditie pe care trebuie sa o indeplinim pentru a avea o viata implinita este sa invatam sa ne pliem dupa criteriile acestui tip de societate, in anumite limite, sa ne adaptam.

Societatea de consum presupune o tot mai mare circulatie a produselor pe piata, cu o tot mai mare viteza si cu un ciclu de viata tot mai scurt. Asta inseamna ca fiecare dintre noi foloseste tot mai multe produse, pe perioade tot mai scurte, cu o frecventa tot mai mare.

Nu este nevoie de cunoasterea notiunilor de marketing pentru a sesiza acest fapt: hainele se decoloreaza, se rup, masina se strica, telefonul se blocheaza, computerul are tot mai multe erori, mobila rezista mai putin, totul se strica si se deterioreaza mai repede.

Mai mult, consumul este incurajat nu doar de calitatea lucrurilor, ci si de moda, de trendurile care dicteaza ce ar trebui sa detinem si pentru cat timp.

In concluzie, pentru ca marile industrii sa reziste si sa prolifereze, este nevoie ca noi, masa fluida de consumatori, sa achizitionam mai des mai multe produse.

Nu este un lucru rau sa-ti cumperi o bluza din ultima colectie pentru ca iti place sau sa-ti schimbi telefonul cu unul nou si performant.

Insa risipa inerenta consumului este un factor care afecteaza societatea pe mai multe niveluri, dar care afecteaza si persoana noastra, ca esenta. Atunci cand avem tot mai multe lucruri, tindem sa nu le acordam aceeasi apreciere si sa tratam cu indiferenta si procesul achizitiei lor – valoarea banului, valoarea proprietatii, etc.

Se ajunge, inevitabil, la situatia in care nu suntem atasati de lumea cu care ne-am inconjurat si de care ne putem dispensa in orice clipa. La orice se poate renunta si orice poate fi inlocuit.

O astfel de perspectiva depaseste foarte usor sfera materiala si se inradacineaza in modul de a fi al individului, ajungand sa afecteze relatiile sociale. Daca de un obiect ne putem lipsi, de ce nu am putea la fel de o persoana?

A ne izola complet de trendul consumerist este o varianta idealista si utopica. Ceea ce putem face, insa, este sa pastram o masura in stilul nostru de viata. Cate din lucrurile pe care le cumparam ne folosesc cu adevarat? Pe cate le cumparam din necesitate si pe cate din alte considerente? Cate lucruri sunt refolosibile si pe cate le refolosim?

Care sunt realele nevoi? Cat de mult apreciem si ne bucuram de fiecare lucru pe care il posedam? Raspunde-ti la aceste intrebari si poate iti vei reorganiza economiile, poate cosul de cumparaturi va arata altfel si poate multe din dorintele pe care le aveai vor parea ambitii superficiale. Sigur, ne gandim cu amuzament la cat de tare tinea bunica la aragazul ei sau la masa din sufragerie.

Dar ne provoaca mai degraba tristete si neimplinire cand ne gandim cum tinea la ideea de familie, la prieteni, la viata